LinkedIn en andere social media aan je cv toevoegen

LinkedIn en andere social media aan je cv toevoegen

Is het verstandig om een link naar je LinkedIn-profiel of andere social media accounts aan je cv toe te voegen? Social media op het cv zetten gebeurt niet vaak. Maar is dat wel terecht? Wanneer mogen social media bijvoorbeeld echt niet op je cv ontbreken? En waar moet je op letten als je social media op je cv zet? We bespreken de do’s en don’ts.

Als sollicitant is het van belang dat je je van de rest onderscheidt. Een cv met links naar je social media accounts kan een manier zijn om op te vallen. Het blijkt dat de meeste cv’s er hetzelfde uit zien, dus het toevoegen van je social media kan een verbetering van je cv betekenen.

Een social media cv

Als social media van belang is voor de functie waarop je solliciteert, dan is het zeker aan te raden om links naar je accounts op te nemen. Je kan in dat geval zelfs een stapje verder gaan en een ‘social media cv’ maken. Denk daarbij aan een YouTube-video waarbij je jezelf voorstelt, een Facebookpagina waarop je jouw cv zet of een Pinterest account met je portfolio. Dat laatste is vooral heel geschikt voor fotografen, kunstenaars of ontwerpers. Met een social media cv trek je in elk geval de aandacht!

Social media op je cv: waar op letten?

Voordat dat je een lijst met alle social accounts op je cv zet, moet je je eerst per account afvragen of het zinvol is om dit op je cv te vermelden. Je moet eerst de waarde van elke soort social media begrijpen. LinkedIn is niet hetzelfde als Instagram en Facebook laat iets anders van jouw persoonlijkheid zien dan Twitter. Zorg dat je weet welke uitstraling een profiel heeft en wat je daarmee promoot. Je moet begrijpen hoe elk sociale netwerk functioneert. Met name de beveiligings- en privacy-instellingen zijn van belang als je je social media accounts vermeldt op je cv.

Twee vuistregels voor social media op cv

Wanneer is het een goed idee om naar jouw social media account(s) te verwijzen? Hiervoor moet het voldoen aan twee belangrijke vuistregels. De informatie op de toegevoegde social media profiel(en) moet:

  • voldoende professioneel zijn;
  • een bijdrage leveren aan het positieve beeld dat jij de werkgever wilt geven.

Voldoet de informatie op jouw sociale account(s) hier niet aan? Dan neem je geen link op naar dat account.

Privé zaken niet openbaar maken

De eerste vuistregel zegt al genoeg. Je account moet professioneel zijn, wat betekent dat je privé zaken ook echt privé houdt. Heb je een openbaar profiel met inhoud waarvan je niet wilt dat een (toekomstige) werkgever dit kan zien? Scherm dit profiel dan af via de privacy-instellingen.

Toegevoegde waarde van social media op cv

De tweede vuistregel gaat meer over het beeld dat je wilt scheppen bij een werkgever of recruiter. Als je solliciteert op een functie bij een klassiek autoblad en je hebt een Twitter account dat vol staat met tweets en foto’s van klassieke auto’s; dan voegt je Twitterprofiel zeker iets toe aan je cv. Een Twitter tijdlijn met tweets die voornamelijk over je kinderen gaan, is in zo’n geval nauwelijks van toevoegde waarde.

Welke social media accounts zet je op je cv?

Niet elk social media account is even geschikt om op je cv te vermelden. LinkedIn springt eruit als grootste zakelijke netwerk. Twitter, Instagram, Pinterest en Facebook kun je in bepaalde gevallen ook aan je cv toevoegen.

LinkedIn op je cv

LinkedIn is het grootste sociale netwerk voor werkgevers, werknemers en werkzoekenden. LinkedIn is als zakelijk netwerk zeer krachtig en het groeit nog steeds. LinkedIn heeft 4,4 miljoen gebruikers in Nederland (260 miljoen wereldwijd). Als je een LinkedIn account hebt, zet de link dan op je cv. LinkedIn ‘splitst’ een profiel in een openbaar profiel (ingekort profiel) dat iedereen kan zien en een volledig profiel dat alleen connecties kunnen zien. Werkgevers of recruiters die geen connectie van je zijn, kunnen dus sowieso jouw openbare profiel op LinkedIn vinden. Dan kun je het net zo goed opnemen in je cv.

Baan vinden op LinkedIn

LinkedIn wordt vooral gebruikt door mensen tussen de 35 en 44 jaar. Val je buiten deze categorie en zit je nog niet op LinkedIn? Dan kun je overwegen om een LinkedIn-account aan te maken. LinkedIn kun je namelijk gebruiken om een (andere) baan te vinden. Vooral het sociale netwerk van LinkedIn is hierbij een handig hulpmiddel. Bovendien zitten er op LinkedIn veel recruiters en headhunters die op zoek zijn naar talent. Misschien word jij wel gevonden!

LinkedIn voor personal branding

Op je LinkedInprofiel staat ook een opsomming van jouw werkervaring en opleidingen, net als op je cv. Wat voegt het dan toe om je LinkedInprofiel op je cv te zetten? Je LinkedInprofiel biedt je de mogelijkheid om jezelf (als merk) te presenteren; het is een persoonlijke profielschets. LinkedIn heeft een aantal handige tools die je helpen bij jouw personal branding (jezelf als merk presenteren).

  • Je kunt interessante (werkgerelateerde) berichten delen en lezen.
  • Je kunt deelnemen aan discussiegroepen.
  • Jouw contacten kunnen je onderschrijven voor bepaalde vaardigheden die je hebt (en andersom doe jij dit bij hen).
  • Je kunt aanbevelingen schrijven en ontvangen van je ex-collega’s.

Dat is natuurlijk allemaal interessante informatie voor een nieuwe werkgever.

Zorg dat je LinkedIn-profiel klopt

Voordat je snel een LinkedInprofiel aanmaakt en dat aan je cv toevoegt nog een waarschuwing: zorg dat je LinkedInaccount actueel, geoptimaliseerd en persoonlijk is. Het moet kloppen, alleen een profiel op LinkedIn hebben is niet genoeg. Zorg naast een lijst met eerdere banen en opleidingen voor een professionele foto en een goed geschreven samenvatting. En, niet geheel onbelangrijk: je LinkedInprofiel mag niet conflicteren met je cv!

Twitter op je cv

Twitter is een bijzonder platform, omdat het als enig sociaal medium helemaal open is. Iedereen kan iedereen volgen en iedereen kan naar iedereen (in het openbaar) berichten sturen. Dat betekent dat werkgevers jou ook gemakkelijk op Twitter kunnen vinden, mits je een Twitterprofiel met je eigen naam hebt. Houd daar rekening mee. Mocht je je Twitteraccount op je cv zetten, dan moet het relevante informatie bevatten en actief zijn.

Sociale accounts die je kunt vermelden op je cv

Instagram en Pinterest kunnen interessant zijn om op je cv te vermelden. Omdat op deze accounts vooral in beelden wordt gecommuniceerd, zijn ze zoals gezegd erg geschikt voor een portfolio.

Facebook op je cv

Facebook is het meest persoonlijke account waar je terughoudender mee moet omgaan. Facebook is alleen acceptabel als het klopt voor de baan waarop je solliciteert. Je hoeft niet de volledig persoonlijke, ongefilterde versie te zijn die je met je vrienden deelt. Met behulp van privacy-instellingen kun je de privézaken uit je openbare profiel filteren. Dat openbare profiel moet wel waarde toevoegen aan je sollicitatie, anders kun je het vermelden van je Facebookaccount beter achterwege laten.

Delen via:

Maak het verschil met je CV

Gegevens invullen, professionele template selecteren en direct downloaden.

CV maken