12 cv tips: presenteer jezelf als de ideale kandidaat

12 cv tips: presenteer jezelf als de ideale kandidaat

Het internet staat bomvol van cv tips van experts. Handig, want je cv is je visitekaartje aan een potentiële werkgever of recruiter. Om je op weg te helpen delen wij 11 expert tips voor het maken van een waardevol cv. Wil je door naar de tweede selectieronde? Dan moet je een cv opstellen wat resoneert met de organisatie. Daarnaast moet je op je eigen manier laten zien wat je te bieden hebt. Met deze tips maak je een uniek cv dat bij je past en je mogelijk een nieuwe baan oplevert.

1. Pas je cv en persoonlijk profiel aan op de functie 

Met behulp van de vacaturetekst en de website en social media kanalen van het bedrijf krijg je een beeld van het type kandidaat dat de werkgever zoekt. Pas je cv aan op de bedrijfscultuur, de branche en de toon die de organisatie gebruikt.

Je persoonlijk profiel is bij uitstek het onderdeel van je cv waarin je jouw benoemt wat jou een relevante kandidaat maakt. Benadruk hierin de belangrijkste en meest interessante eigenschappen. Je kunt daarnaast eigenschappen ook in een apart onderdeel over competenties op je cv vermelden. Om een goede invulling te geven aan je persoonlijke profiel is het aan te raden om voor jezelf op een rijtje te zetten wat jouw competenties (persoonlijke eigenschappen) zijn. 

2. Verplichte onderdelen die niet mogen ontbreken

Vergeet nooit om je persoonlijke gegevens volledig te vermelden. Dit zijn je: voor- en achternaam, je adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres. Deze basisgegevens zijn nodig heeft om contact met je op te nemen over je sollicitatie. 

Door je geboortedatum, geboorteplaats, rijbewijs, geslacht, en nationaliteit toe te voegen, geef je een compleet beeld van jezelf. 

Naast wie je bent gaat je cv over wat je kunt. Let op dat je je ervaring en vaardigheden duidelijk overbrengt. Denk aan het toevoegen van een lijst met vaardigheden, zoals technische of taalvaardigheden, om je expertise verder onderstrepen. 

Verder wil je ook je werkervaring beschrijven. Geef hierbij een chronologisch overzicht van je vorige functies, inclusief de bedrijven waar je hebt gewerkt, je functietitels en de periode dat je daar werkzaam was. 

Je opleidingen horen ook op je cv staan. Samen vormen deze onderdelen de kern van je cv en mogen nooit ontbreken. Dat wil niet zeggen dat je verder niets meer mag toevoegen.

3. Voeg optionele onderdelen toe om je persoonlijkheid te tonen

Naast de verplichte onderdelen zijn er verschillende optionele onderdelen die je cv kunnen maken en je persoonlijkheid beter kunnen weerspiegelen, waaronder: 

Linkjes naar je social media accounts, je blog of persoonlijke website, geven een indruk van je online aanwezigheid en professionele netwerk.

Cursussen en stages die je hebt gevolgd, kunnen je aanvullende kennis en praktijkervaring benadrukken. Nevenactiviteiten, zoals vrijwilligerswerk of deelname aan verenigingen, laten zien dat je ook buiten je werk om actief bent en bepaalde vaardigheden ontwikkelt.

Competenties zijn persoonlijkheidskenmerken die je wel of niet geschikt maken voor een bepaalde functie. 

Certificaten die je hebt behaald, tonen aan dat je bepaalde trainingen of cursussen succesvol hebt afgerond. Ten slotte kunnen prestaties, zoals onderscheidingen of belangrijke projecten waaraan je hebt gewerkt, je successen en bijdragen in je vakgebied benadrukken. 

Hobby’s en interesses geven inzicht in je persoonlijke leven en helpen om een verbinding te leggen met de werkgever. 

Referenties, ook wanneer niet vereist, kunnen je betrouwbaarheid en professionaliteit bevestigen. Overweeg daarom referenties toe te voegen aan je cv. 

Door deze optionele onderdelen toe te voegen, maak je je cv niet alleen uitgebreider, maar ook persoonlijker en aantrekkelijker voor potentiële werkgevers.

4. Wees authentiek en eerlijk  

Liegen op je cv kun je beter laten. Hoewel het soms verleidelijk kan zijn om jezelf net iets beter voor te doen, duurt eerlijkheid het langst. Vooral als het gaat om vaardigheden zoals talenkennis of digitale vaardigheden, is het zeer onverstandig om te overdrijven. Als je een taal minder goed beheerst dan je beweert of als je gebrek aan ervaring of kennis van zaken hebt val je door de mand. 

In plaats van gaten in je cv te dichten, kun je ze liever verklaren. Leg uit waarom je tijdelijk niet actief was, zonder al te veel persoonlijke details te delen. 

Het vervalsen van diploma’s is strafbaar; hiervoor kun je vervolgd worden. Bovendien kunnen werkgevers en recruiters gemakkelijk nagaan of je de benoemde diploma’s en certificaten hebt behaald. Dat is vaak een kwestie van één telefoontje. 

5. Corrigeer spel en typfouten 

Check je cv op spelfouten. Maak je je cv in Word? Maak dan gebruik van de spellingscontrole, maar realiseer je dat deze niet altijd accuraat is. Als spelling niet jouw sterkste punt is, laat dan een mentor, collega of vriend(in) je cv nakijken.

6. Houd rekening met ATS-systemen

Steeds meer organisaties gebruiken Applicant Tracking Systems (ATS) om cv’s te scannen. Zorg ervoor dat jouw cv ATS-vriendelijk is door een simpel en overzichtelijk template te gebruiken. Vermijd ingewikkelde opmaak, te veel afbeeldingen en tabellen. Kies ook voor standaard subkoppen zoals "Werkervaring" en "Opleidingen". Een effectieve manier om je cv ATS bestendig te maken, is door trefwoorden en zinnen uit de vacaturetekst te gebruiken. 

7. Besteed aandacht aan de opmaak en presentatie van je cv

Dat je cv er netjes en verzorgd uitziet is een vereiste. Wil je liever gebruikmaken van een template? Overweeg dan om een cv generator te gebruiken. Deze tools bieden een variatie aan templates aan zodat je een mooi en verzorgd cv aanlevert. 

Maak op cv.nl gebruik van de cv generator om je cv in een handomdraai op te stellen. 

8. Maak je cv niet onnodig lang

Maak van je cv geen boekwerk, ook niet als je veel ervaring hebt. Maximaal twee A4-tjes is voor een cv meer dan genoeg. Om ruimte te scheppen moet je alleen de belangrijkste en meest relevante functies uit je werkverleden vermelden. 

Werkervaring van meer dan vijftien jaar geleden kun je heel kort benoemen. Deze informatie is soms minder relevant. Een marketing manager die begonnen is als junior marketeer zet bijvoorbeeld bij die periode:

Werkervaring vóór 2015 Diverse marketinggerelateerde functies, o.a. bij een reclamecureau en een modeketen.

Eventueel kun je bepaalde functies of periodes op je cv bundelen. Overweeg indien nodig een kleiner letterype te kiezen. Let wel op dat je daarniet te ver in gaat! Kleiner dan 12pt is niet voor iedereen leesbaar. Kort je tekst in dat geval liever nog wat in. 

Een kort en krachtig cv scoort beter, maak onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Je kunt in het sollicitatiegesprek altijd nog gedetailleerde informatie geven. Dit betekent dat per sollicitatie je zorgvuldig moet selecterenwelke informatie waardevol en relevant is om te delen. 

9. Voeg interactieve elementen toe om een bijzondere indruk te maken

Je kunt een een QR-code toeveogen aan je cv. De QR-code leidt de lezer naar je professionele online profielen, zoals LinkedIn, of bijvoorbeeld een digitaal portfolio. Dit biedt potentiële werkgevers de kans om snel meer over jouw achtergrond te leren. Je kunt ook een QR-code gebruiken om naar een video-introductie te linken, waarin je kort je professionele vaardigheden en ervaringen toelicht. Dit maakt je sollicitatie persoonlijker. Daarbij zorgt het ook dat je cv de aandacht vasthoudt, vooral in branches waar persoonlijkheid en presentatie van groot belang zijn.

10. Focus op soft skills

Technische vaardigheden zijn onmisbaar, maar soft skills zoals samenwerken, communicatie, probleemoplossend vermogen en aanpassingsvermogen zijn net zo cruciaal. Als je deze vaardigheden accentueert toon je aan dat je technisch onderlegd bent, maar ook goed in staat bent om in diverse teaminstellingen te functioneren. Deel specifieke voorbeelden die duidelijk maken hoe jouw vaardigheden hebben bijgedragen aan je succes in eerdere rollen.

11. Integreer testimonials van leidinggevenden

Als je positieve feedback hebt gekregen van vroegere werkgevers of collega's, overweeg dan om korte testimonials in je cv op te nemen. Dit kan in de vorm van quotes zijn die jouw professionaliteit, werkethiek of bijdrage aan projecten benadrukken. Testimonials kunnen een krachtige impact hebben en dienen als een soort van peer review voor jouw capaciteiten.

12. Schrijf een pakkende headline 

De headline van je cv moet een krachtige, professionele titel die je huidige rol of je carrièredoel weerspiegelt. Dit geeft meteen een idee van je professionaliteit en ambitie. Zorg ervoor dat je cv altijd up-to-date is. Dat wil zeggen qua inhoud, maar ook in format en stijl. 

Er zullen steeds nieuwe trends in cv-designs komen, daarom is het belangrijk dat je cv niet ouderwets overkomt. Dat betekent dat je regelmatig je cv moet wijzigen om te zorgen dat het reflecteert wie jij vandaag de dag als professional bent.

Delen via:

Maak het verschil met je CV

Gegevens invullen, professionele template selecteren en direct downloaden.

CV maken