Je cv verspreiden: hoe pak je dat aan?

Je cv verspreiden: hoe pak je dat aan?

Als je op zoek bent naar werk, is het handig om je cv zo veel mogelijk te verspreiden. Want dat vergroot de kans dat recruiters en werkgevers jou vinden en uiteindelijk misschien aannemen. Maar hoe breng je jouw cv onder de aandacht van recruiters, uitzendbureaus en werkgevers? Wat zijn de mogelijkheden en hoe pak je het aan? Waar moet je op letten en wat zijn de voor- en nadelen? We geven je handige tips voor het verspreiden van je cv.

Er zijn diverse manieren waarmee je jouw cv verspreidt onder werkgevers, recruiters of uitzendbureaus:

  1. Je stuurt je cv mee bij een gerichte sollicitatie op een vacature.
  2. Je selecteert een aantal werkgevers aan wie je een open sollicitatie stuurt.
  3. Je meldt je aan bij werving- en selectiebureaus.
  4. Je zet je cv online.

1. CV meesturen bij een gerichte sollicitatie

Solliciteer je gericht op een vacature die je aanspreekt? Dan vind je in de vacaturetekst - meestal onderaan – hoe men wil dat je solliciteert. Vaak staat er een e-mailadres of een postadres vermeld. Ook komt het steeds vaker voor dat je direct online kunt solliciteren door op de button ‘Solliciteren’ te klikken. Stuur altijd je sollicitatiebrief en cv op de manier waar de aanbieder van de functie om vraagt. Staat er in de vacaturetekst alleen een e-mailadres, stuur je cv dan niet per post op. Sommige bedrijven ontvangen honderden cv’s op een vacature en willen dan graag alle sollicitaties op een en dezelfde plek ontvangen.

Soms mag je kiezen. Dan vermeldt de vacaturetekst meerdere mogelijkheden om te solliciteren. Solliciteren per post komt steeds minder voor. Het is heel gebruikelijk om per e-mail te solliciteren, want veel zaken verlopen nu eenmaal digitaal. Bovendien is online of per e-mail reageren vele malen sneller. Dat kan een groot voordeel zijn, zeker als de sluitingsdatum van de sollicitatie nadert!

Als je digitaal solliciteert, zorg er dan voor dat je sollicitatiebrief en cv in een standaard lettertype staan. En verstuur deze documenten als pdf-bestand, dan blijft de opmaak van je cv en sollicitatiebrief in elk geval behouden als de werkgever of recruiter deze uitprint. Solliciteer je op een functie waarbij je digitale kennis van belang is, dan kun je beter niet per post solliciteren.

2. Werkgevers selecteren en open sollicitatie sturen

Als je een open sollicitatie verstuurt, reageer je niet op een openstaande vacature. Je gaat zelf op zoek naar organisaties en bedrijven waar je wil werken. Een groot voordeel hiervan is, dat jij veel meer opvalt. Als er geen sollicitatierondes zijn, krijgt het bedrijf niet of nauwelijks sollicitaties binnen. Je cv valt hierdoor onmiddellijk op. Bovendien laat je duidelijk je motivatie blijken met een open sollicitatie.

CV opsturen aan juiste persoon

Zorg er wel voor dat je cv bij de juiste persoon terecht komt. Daarmee voorkom je dat jouw cv zomaar ergens op een stapel belandt of ‘ondersneeuwt’ in een volle mailbox. Met een telefoontje naar het bedrijf kun je erachter komen bij wie je moet zijn. Vraag naar de volledige naam en functie van deze persoon, zodat je je sollicitatie aan hem of haar kunt richten. Achterhaal zo veel mogelijk informatie over de organisatie waar je wilt werken en maak gebruik van je netwerk. Als je al mensen in het bedrijf kent, kan hij of zij je waarschijnlijk al veel informatie geven. En misschien kan deze persoon je zelfs voordragen.

3. Aanmelden bij werving- en selectiebureaus

Vooral grote bedrijven en organisaties besteden het werven van kandidaten uit aan werving- en selectiebureaus, recruiters (headhunters) of uitzendbureaus. Dat scheelt deze bedrijven veel tijd. Bureaus en recruiters selecteren geschikte kandidaten voor openstaande functies. De functies die via deze bureaus worden aangeboden, kun je meestal niet via een ander kanaal vinden. Het bedrijf heeft dan de afspraak dat het buiten het bureau om geen mensen in dienst mag nemen.

Online cv sturen

Zoek naar twee à drie bureaus die gespecialiseerd zijn in jouw vakgebied. Bij de meeste bureaus kun je je online aanmelden. Je vult je gegevens in en stuurt je cv, motivatie en foto op. Als een bureau jouw cv interessant genoeg vindt, nodigt men je meestal uit voor een kennismakingsgesprek om een vollediger beeld van je te krijgen. Gebruik dit gesprek om erachter te komen of dit bureau daadwerkelijk de functies te bieden heeft die jij zoekt. En laat zien wie jij bent en wat je te bieden hebt. Ook als er niet direct een passende vacature voor je is, probeer dan toch jezelf zo te verkopen dat de recruiter jou blijft onthouden.

Een bureau kan je vervolgens benaderen zodra er een passende functie is die aansluit op je cv. Het bureau selecteert twee tot vier kandidaten en legt de cv’s van de geselecteerde kandidaten voor aan de werkgever. De werkgever kiest uit de voorgedragen kandidaten de personen die op sollicitatiegesprek mogen komen.

Voor- en nadelen van bureaus

Aanmelden bij een werving- en selectiebureau heeft een aantal voordelen. Vooral grote bureaus werven voor meerdere bedrijven en hebben daardoor regelmatig interessante functies te vervullen. Het kan echter een nadeel zijn dat het bureau de voorselectie van kandidaten doet. Het bureau wijst je misschien af voor een functie, terwijl je bij de werkgever wel een kans had gemaakt als je direct had gesolliciteerd. Realiseer je dat je min of meer afhankelijk bent van het bureau.

Uitzendbureaus zijn laagdrempeliger en bieden vaak tijdelijke banen aan. Als je een vaste baan zoekt, kan het toch een idee zijn om ook je cv bij uitzendbureaus neer te leggen. Sommige werkgevers huren eerst mensen in via een uitzendbureau, om vervolgens een vast contract aan te bieden als ze tevreden over je zijn. Stuur je cv alleen naar uitzendbureaus die in jouw vakgebied werken.

Recruiters zoeken ook zelf via hun eigen netwerk naar geschikte kandidaten. In dat geval heet het 'headhunten'. Veel wervingsbureaus zijn actief op netwerksites als Open BC, LinkedIn of Friendster om mensen met interessante profielen te kunnen benaderen. Het is aan te raden om met recruiters te connecten.

4. CV online zetten

De makkelijkste manier om je cv online zichtbaar te maken, is door een LinkedIn-profiel aan te maken. LinkedIn is het grootste sociale online netwerk, waar veel recruiters en headhunters op zitten die op zoek zijn naar talent. Zorg er wel voor dat jouw profiel op LinkedIn ‘matcht’ met het cv dat je naar werkgevers en recruiters stuurt.

Je kunt je cv ook onder de aandacht brengen door deze op je eigen website of bijvoorbeeld op slideshare te zetten. Vervolgens verspreid je je cv met behulp van social media zoals LinkedIn, Twitter, Facebook of Instagram. Het is in dit geval aan te raden om aandacht te besteden aan een goede profielschets (persoonlijk profiel). Een profielschets is een korte, pakkende tekst waarin jij jezelf presenteert. Het zegt iets over wie jij bent als werknemer, wat voor werk je zoekt en wat je ambities zijn. Ook doe je er goed aan om jouw cv te zo goed mogelijk vindbaar te maken. Gebruik gangbare termen voor de functie die je zoekt en de functies die je hebt gehad. Voorzie je cv ook van trefwoorden die recruiters gebruiken bij hun zoektocht naar kandidaten.

Deel op je social media account(s) een kort berichtje waarin je aangeeft dat je op zoek bent naar werk en zet hierin de link naar je online cv. Als afbeelding kun je bijvoorbeeld je profielschets opnemen. Vraag jouw netwerk om je bericht te delen en mee te denken over jouw mogelijkheden voor een nieuwe of andere baan.

Wat gebeurt er met jouw online cv?

Realiseer je wel dat een recruiter met jouw cv ‘aan de haal’ zou kunnen gaan. Een luie recruiter kan gemakkelijk jouw online cv gebruiken om jou als kandidaat aan te bieden, zonder dat hij of zij jou zelf ooit gesproken heeft. Dat is het grote nadeel van het online zetten van je cv: je weet niet wat ermee gebeurt.

Er zijn ook tal van vacaturebanken op internet, waarop je je cv kunt uploaden. Dit is vaak een beveiligde omgeving waarop werkgevers en werkzoekenden moeten inloggen. Jouw cv is dan alleen in te zien door een werkgever die ingelogd is. Sommige werkgevers wachten met het plaatsen een advertentie of vacature en kijken liever eerst zelf rond naar geschikte kandidaten in zo’n vacaturebank. Verder bieden deze vacaturebanken vaak de mogelijkheid om zogenaamde vacature alerts in te stellen. Dat betekent dat je een e-mail ontvangt zodra er een vacature is die voldoet aan de trefwoorden (functietitel) die jij hebt ingesteld. Bij sommige vacaturebanken ontvang je automatisch nieuwe vacatures die passen bij je profiel.

Jouw cv blijft van jou

Hoe je je cv ook de wereld in stuurt, het is van belang dat je weet dat jíj zeggenschap hebt over wie jouw cv mag gebruiken. Recruiters en werkgevers mogen jouw cv niet zomaar bewaren. De NVP-sollicitatiecode schrijft voor dat cv’s niet langer dan één maand bewaard mogen worden.

Sinds de nieuwe privacywetgeving (de AVG van 25 mei 2018) is een recruiter, werving- en selectiebureau of werkgever verplicht om aan jou toestemming te vragen voor het bewaren van je cv. Dat gebeurt vaak met een privacy statement waarin de bewaartermijnen van cv en gegevens van sollicitanten staan. Als je daar prijs op stelt, kun je na je sollicitatie aangeven dat je wil dat jouw cv en gegevens door het bedrijf, het wervingsbureau of de recruiter vernietigd worden.

Delen via:

Maak het verschil met je CV

Gegevens invullen, professionele template selecteren en direct downloaden.

CV maken