In 3 stappen je CV maken

Maak in een handomdraai een professioneel CV. Gemakkelijk invullen en direct downloaden. Start met je CV!

CV maken
Een basis cv maken is verstandig; je put er informatie uit om per sollicitatie een cv op te stellen.

Het basis cv

Het is verstandig om een basis cv te maken waarin je alle relevante details over je werkverleden, opleidingen, nevenactiviteiten, resultaten, rollen en vaardigheden noteert. Dit basis cv noem je ook wel een moeder cv. Dit uitgebreide cv vormt de basis voor elke nieuwe sollicitatie: je put informatie uit het basis cv om een cv op te stellen dat afgestemd is op de baan waarop je solliciteert. Met een basis cv is het opstellen van een aangepast cv een koud kunstje. Doe er je voordeel mee!


Iedere sollicitant zou er één moeten maken: een basis cv of moeder cv. Je maakt het reageren op een functie makkelijker als je voor jezelf een basis cv maakt. Het is een uitgebreid cv dat je nooit naar een werkgever of recruiter stuurt. Vaak is de informatie in je basis cv te veel om op een cv aan de werkgever te zetten; een cv van twee A4-tjes is lang genoeg. Het basis cv is puur en alleen voor eigen gebruik. Je selecteert er de juiste elementen uit om te vermelden in je aangepaste cv. We bespreken hieronder de voordelen van een basis cv.


Alle details over je werkverleden bij elkaar

Een groot voordeel van een basis cv is dat je alle details over je werkverleden overzichtelijk bij elkaar hebt staan in één document. Wat zet je in je basis cv? Eigenlijk zet je in het basis cv alles over je werkverleden. Denk aan: 


  • Werkervaring

Noteer elke baan die je hebt gehad met daarbij de start- en einddatum, jouw functienaam, taken en verantwoordelijkheden en projecten waaraan je gewerkt hebt.  


  • Opleidingen

Schrijf alle opleidingen op vanaf de middelbare school en zet bij elke opleiding de naam van de opleiding, start- en einddatum, niveau en doel van de opleiding, vakkenpakket, scripties, werkstukken, afstudeeropdrachten en of je je diploma hebt gehaald.  


  • Stages

Vermeld start- en einddatums, alle taken, verantwoordelijkheden en prestaties. 


  • Referenties

Noteer de namen en exacte functienamen van leidinggevenden, collega’s en docenten.  


  • (Computer)vaardigheden

Hierbij vermeld je de computerprogramma’s waarmee je gewerkt hebt, maar ook de vaardigheden die je hebt opgedaan tijdens werk, stages, opleidingen, hobby’s of nevenactiviteiten. Beschrijf met voorbeelden in welke situatie je een bepaalde vaardigheid hebt toegepast en hoe goed je deze beheerst. Geef in je toelichting aan waarom jij de betreffende vaardigheid beheerst.  


  • Hobby’s en nevenactiviteiten

Vermeld hobby’s en nevenactiviteiten. 


  • Cursussen

Schrijf alle cursussen op die je tijdens of buiten je werk gevolgd hebt en certificaten die je behaald hebt. 


  • Behaalde resultaten

Vermeld per baan, stage of opleiding (of nevenactiviteit) welke resultaten je hebt behaald. 


  • Rollen

Welke verschillende rollen heb jij gehad? Niet alleen tijdens je werk, maar ook tijdens stages, opleidingen, nevenactiviteiten.  


Uiteindelijk krijg je een uitgebreid document met alle details over je werkverleden. Werk je basis cv regelmatig bij, bijvoorbeeld eens per kwartaal of eens per half jaar. Hoe vaak je je basis cv bijwerkt, is afhankelijk van hoe snel je van baan verwisselt. Als je al wat langer werkt, is het een must om je basis cv actueel te houden, want hiermee voorkom je dat je belangrijke details met de tijd vergeet. Bij een volgende sollicitatie hoef je alleen maar dit basis cv erbij te pakken: selecteer de relevante zaken uit je basis cv en stel een aangepast cv samen. Dat gaat een stuk sneller dan als je steeds opnieuw moet beginnen, want het is slechts een kwestie van selecteren, kopiëren, plakken, opnieuw rangschikken en er een mooi geheel van maken. 


Structuur van jouw cv eenvoudig aanpassen

Het is verstandig om per sollicitatie een aangepast cv te maken waarin je je richt op het vermelden van informatie die relevant is voor de functie waarop je solliciteert. Zo ziet een recruiter of toekomstige werkgever direct wat jouw aansluitingspunten zijn met de nieuwe baan waarop je reageert. De relevante informatie haal je uit je basis cv. De structuur van een aangepast cv kun je per sollicitatie anders opbouwen. Bedenk bij elke sollicitatie eerst wat voor type cv je maakt. Je kunt kiezen uit deze formats: 


  • teruglopend cv
  • chronologisch cv
  • vaardigheden cv
  • Europass cv 


Elke type cv heeft zo zijn voor- en nadelen. Als je solliciteert op een baan die goed aansluit op je huidige werk, dan is een teruglopend cv erg geschikt. Ben je net klaar met je opleiding of ben je student? Dan is een cv dat de nadruk legt op jouw opleidingen een goed idee: gebruik dan een chronologisch opgebouwd cv. Solliciteer je vanuit werkloosheid of heb je om een andere reden momenteel geen werk en daardoor een gat op je cv (bijvoorbeeld vanwege sabbatical, zorg voor de kinderen of een familielid, ziekte), dan is een vaardigheden cv een goede optie. Een vaardigheden cv is ook geschikt als je een carrièreswitch wilt maken en je wilt ander werk gaan doen dan je tot nu toe deed. Voor een sollicitatie in het buitenland maar binnen Europa kun je het beste een Europass cv maken.


Het grote voordeel van een basis cv is dat je eenvoudig kunt afwisselen met de structuur van het aangepast cv dat je maakt. Je hoeft alleen de juiste elementen uit het basis cv te kopiëren en deze in een aangepast cv opnieuw te rangschikken. 


Voorbeeld

Stel dat je een carrièresprong wilt maken. Je wilt je oriënteren op de mogelijkheden voor een functie waarin je nog gen ervaring hebt. Tegelijkertijd wil je ‘op safe’ spelen, want je weet niet zeker of die carrièresprong wel gaat lukken. Daarom reageer je ook op banen die direct aansluiten op het werk dat je altijd al gedaan hebt. Dan kun je twee verschillende typen cv’s opstellen.  


Voor de baan die totaal anders is, stel je een vaardigheden cv op. Daarin focus je op de vaardigheden die nodig zijn voor het nieuwe werk. Je benoemt de vaardigheden waarvan jij denkt dat je ze nodig hebt voor de nieuwe baan. Daarbij omschrijf je wel waar je die vaardigheden hebt opgedaan, maar je hoeft geen (omgekeerd) chronologische volgorde aan te houden. Wanneer je de vaardigheden exact hebt opgedaan is bij zo’n cv niet belangrijk.


Tegelijkertijd zoek je werk dat direct aansluit op je huidige baan, omdat je niet zeker weet in hoeverre jouw carrièrespring gaat lukken. Voor deze sollicitaties besluit je een teruglopend cv te maken. Je huidige baan komt bovenaan te staan en krijgt daardoor de nadruk.


Omdat je een basis cv hebt gemaakt, kun je beide cv’s in een mum van tijd maken. Je hoeft slechts de relevante elementen uit het basis cv opnieuw te rangschikken in de aangepaste cv’s.


Als je beschikt over een basis cv, dan is het aanpassen van de structuur van je cv eenvoudig en het hoeft niet veel tijd te kosten. Het is niet meer dan een invuloefening. En toch creëer je hiermee bij elke sollicitatie een cv op maat waarmee je goed voor de dag komt.

Tien tips voor het maken van een waardevol cv

10 tips voor een waardevol cv

Met jouw cv wil je natuurlijk goed voor de dag komen. Het is vaak het eerste wat een werkgever of recruiter van jou ziet als je solliciteert. Of jouw cv door die eerste selectieronde heen komt, hangt...

Lees verder »
Vermeld je op je cv dat je een auto hebt?

Bezit van auto op je cv vermelden

Heb je een auto en vraag je je af hoe belangrijk het is om dit op je cv te vermelden? Het hangt af van de baan waarop je solliciteert of van belang is dat je in bezit bent van een auto. Sowieso is het...

Lees verder »
Referenties vermeld je niet standaard op je cv. Zorg wel dat je goede referenties hebt.

Referenties op je cv: wel of niet doen?

Referenties vermeld je meestal niet standaard op je cv. Het komt voor dat er om referenties gevraagd wordt en in dat geval kun je referenties op je cv vermelden. Het verschilt per sollicitatie. Maar w...

Lees verder »